שלושה צעדים להפיכת טקסטורות מצולמות לשמישות וניתנות לריצוף

אחת הדרכים הישירות להשיג טקסטורות יחודיות עבור פרויקט היא לשלוף את הסמארטפון או המצלמה שלנו מהתיק ופשוט לצלם את המשטח הרלוונטי כאשר אנו נתקלים בו בשיטוטי היום יום, אבל כאשר אנחנו חוזרים לעמדת המחשב שלנו ופותחים את הקובץ, לרוב אנו מגלים שהוא סובל מבעיות שיקשו עליו לשמש כטקסטורה אפקטיבית הניתנת לריצוף, להלן שלושה צעדים לטיפול בפוטושופ, אשר בדרך כלל נדרשים עבור טקסטורות מצולמות.

ראשית עלינו ליצור מצב עבודה בפוטושופ שיקל עלינו לערוך את הקובץ ולראות את התוצאה כאשר הקובץ מוכפל ומרוצף כטקסטורה רציפה, לשם כך מומלץ לפתוח את הקובץ ולשמור אותו בפורמט PSD, זה לא הכרחי בתור התחלה, אבל זה יעזור לנו בהמשך, לאחר השמירה נסגור את הקובץ.
כעת יש לפתוח מסמך חדש בפורמט גדול, לפחות פי שניים או שלושה ברוחב ובאורך מגודל הטקסטורה המיועדת, ולגרור אליו את הקובץ ה PSD ששמרנו בשלב הקודם. הטקסטורה תשולב בקובץ הגדול בתור "אוביקט חכם". כעת יש להכפיל את השכבה של האוביקט החכם ארבעה או תשעה כפילים ולסדרם כמרצפות צמודות, ולבסוף נלחץ לחיצה כפולה על אחת מהשכבות בכדי לפתוח את האוביקט החכם לעריכה בלשונית נפרדת. כעת אנו יכולים לערוך את הטקסטורה, לשמור, ולעבור ללשונית עם הקובץ המרוצף, בכדי לראות כיצד ה"מרצפות" של הטקסטורה משתלבות יחדיו.
עכשיו הגיע הזמן לטפל בטקסטורה. שלושת הבעיות הנפוצות של טקסטורה שצולמה ללא הכנות מיוחדות הן:
א. הצילום סובל מתאורה לא אחידה, לרוב מואר במרכז ומחשיך כלפי הקצוות.

הפתרון:
מפעילים שכבת תיקון תאורתי כמו תיקון Levels או Exposure על הצילום ובמסכה של שכבת הצילום יוצרים מדרג צבע רדיאלי שמתחיל שחור במרכז, והופך לבן בקצוות, כך כאשר נתקן את עצמת האור, התיקון יתרחש רק באזורים הלבנים של המסכה, כלומר בקצוות.
הפעולה הזו לפעמים עובדת יפה מיד ולפעמים נדרשת עבודה יותר סבלנית של תיקוני צבע סלקטיביים, עד שבלשונית עם הדוגמה המרוצפת נראה שכבר אין יותר הבדלי תאורה משמעותיים בקצוות.

– תוכלו ללמוד עוד על תיקון צבע סלקטיבי בספר הפוטושופ בעמ' 38 – קישור לרכישת הספר

 

ב. הצילום סובל מ"עיוות חבית" בו קווים אשר אמורים היו להופיע כישרים מופיעים כקשתות.

הפתרון:
מפעילים פילטר Lense Correction, בתוך חלון העריכה שלו רצוי להפעיל את האפשרות Show grid, ואז בהגדרות מצד ימין עוברים ללשונית Custom, ושם גוררים את הידית Remove Distortion בעדינות עד לישור הקווים הקשתיים.
לפעמים יש גם צורך להשתמש בידית ה Scale בכדי להגדיל מעט את הטקסטורה המתוקנת בכדי שתכסה את כל השטח, וגם להשתמש במכוון ה Angle בכדי לישר את הדוגמה אם הצילום מעט אלכסוני.

– תוכלו ללמוד עוד על תיקוני עדשה ופרספקטיבה בספר הפוטושופ בעמ' 68 – קישור לרכישת הספר

 

ג. קצוות הדוגמה המצולמת אינם תואמים ולכן הדוגמה אינה ניתנת לריצוף.

הפתרון:
מפעילים על הטקסטורה את הפילטר Filters > Other > Offset, מוודאים שהאפשרות Wrap around מופעלת, וגוררים את ידיות ההסטה ברוחב והגובה כך שהקצוות הטקסטורה הלא תואמים יופיעו במרכז הקובץ.
לאחר מכן יש להשתמש בכלי ה"חותמת" – Clone Stamp, בכדי למחוק את התפר הפולט בעדינות על ידי העתקת פיקסלים מאזורים אחרים של הטקסטורה.

texture